Informacje od pedagoga i psychologa

Szanowni Państwo

Przekazuję Państwu ofertę dotyczącą interaktywnego wykładu z WCRS, może ktoś z Państwa będzie zainteresowany udziałem w nim.
Pozdrawiam i życzę zdrowia Grażyna Kowal -pedagog szkolny

WROdzina online

Zapraszamy na cykl spotkań zaprasza, wraz z ekspertami Fundacji Wychowanie w szacunku, Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.

Będą one miały formę interaktywnych wykładów, których uczestnicy spotkają się - za pomocą Internetu, komputerów, kamerek i mikrofonów - z ekspertami.

Tematy spotkań zostały dopasowane do aktualnej sytuacji. Godziny spotkań zostały tak dobrane, by rodzice ze spokojną głową mogli wysłuchać wykładów. Każdy wykład będzie trwał godzinę, a po nim będzie czas odpowiedzi na zadawane pytania.

Na każdy wykład obowiązują zapisy, ponieważ ilość miejsc jest ograniczona. Wykłady odbywać się będą na platformie e-learningowej.

22.04, środa, godzina 20.00 Stres - jak pomóc sobie i zadbać o dzieci w czasie kwarantanny

29.04, środa, godzina 20.00 O agresji i złości w rodzinie - jak poradzić sobie w zamknięciu z rodziną

Formularz zgłoszeniowy: https://liblink.pl/YQLk5VgA84

Link, który otrzymają uczestnicy spotkania, będzie aktywny godzinę przed planowanym wykładem. Pozwoli to uczestnikom na zapoznanie się z platformą i rozwiązanie ewentualnych problemów technicznych.

Pomoc techniczną zapewnią wolontariusze projektu wrocławski wolontariusz IT

Szanowni Państwo,

W tym trudnym dla Nas wszystkich czasie należy zwracać szczególną uwagę na to, co dzieci robią w Internecie i jak dużo czasu spędzają przed komputerem.
Aby korzystanie z zasobów sieci było bezpieczne, należy przede wszystkim pamiętać o tym:

1. Dziecko powinno znać podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie- należy uczulać je na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości, udostępnianiem zdjęć, rejestracją na stronach internetowych.
2. Należy uczyć dziecko ostrożności przy podawaniu swoich danych prywatnych. Ważne, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę rodziców. Nigdy nie należy podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu.
3. Warto uczyć dziecko krytycznego podejścia do informacji, które czyta w Internecie. Internet często jest skarbnicą wiedzy i sieć daje nam wiele możliwości rozwoju, ale należy być świadomym tego, że nie wszystkie znalezione w niej informacje są prawdziwe i wiarygodne i zawsze powinno się weryfikować informacje, korzystając z takich źródeł, jak książki, słowniki, encyklopedie.
4. Należy przypominać dzieciom zasady dobrego zachowania w Internecie, tak samo jak w świecie realnym. Nie wolno czytać nie swoich maili, czy też kopiować materiałów zastrzeżonych, a przede wszystkim warto pamiętać o kulturze słowa.
5. Rodzic powinien sprawdzać, jakie strony dziecko przegląda, ustalić z nim czas, który może spędzić przy komputerze i surfować po w sieci. Przede wszystkim warto wiedzieć, z kim dziecko koresponduje. Jeżeli zachowanie syna/córki podczas korzystania z Internetu jest odbiegające od normy, to warto zwrócić na nie uwagę i porozmawiać z dzieckiem.
6. Należy pamiętać o odpowiedzialności za nielegalne i niewłaściwe treści. Jeżeli jesteśmy świadkami zjawiska np. pornografii dziecięcej, wyśmiewania, szykanowania, to musimy pamiętać o tym, aby taki proceder zgłosić na Policję.

Szanowni Państwo,

Ze względu na rozprzestrzeniające się fałszywe informacje na temat COVID-19 oraz związany z nimi poziom lęku, przedstawiam Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dotyczącej rozmowy z dziećmi i adolescentami o aktualnych wydarzeniach:

1.Ważne jest, by stworzyć dziecku wspierające środowisko, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.

2.Odpowiadaj szczerze na zadawane Ci przez dziecko pytania.

3.Używaj łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosuj formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.

4.Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy gov) - linki na dole strony.

5.Bądź przygotowany na to, by musieć wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.

6.Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.

7.Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.

8.Wspieraj dziecko, ale nie dawaj obietnic bez pokrycia. Możesz zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie możesz zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.

9.Uświadom dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.

10.Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętaj o tym.

11.Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.

12.Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Waszej strony.

13.Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.

14.Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą woleli grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Sytuacja zagrożenia zdrowia nie jest dla nikogo łatwa do zrozumienia i zaakceptowania. Nic więc dziwnego, że wiele dzieci może czuć się zagubionych, bądź wystraszonych. Jako dbający dorośli, możemy pomóc poprzez słuchanie oraz odpowiadanie w sposób wspierający, szczery i zrozumiały. Na szczęście często dzieci wykazują dużą odporność psychiczną na stratę czy chorobę, Ważne jest jednak, by tworzyć bezpieczne i otwarte środowisko, w którym dzieci będą czuły się swobodnie zadając pytania. Możemy skutecznie pomóc dzieciom w radzeniu sobie w stresujących wydarzeniach i zminimalizować odczuwane napięcie.

Na podstawie:
Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. dostępny www.aacap.org 13.03.2020.

Szanowni Państwo,

Informujemy o akcji: Psychologowie  i psychoterpeuci dla społeczeństwa - darmowe porady psychologiczne w związku z epidemią koronawirusa.

W/w akcja to wspólna inicjatywa psychologów i psychoterapeutów, w ramach której oferowane jest bezpłatne wsparcie dla osób, które zmagają się z problemami emocjonalnymi podczas stanu zagrożenia epidemicznego. Pomocy udzielają wykwalifikowani specjaliści, którzy na co dzień pracują zarówno w prywatnych gabinetach, jaki i szpitalach, przychodniach i poradniach.

Pomoc kierowana jest w szczególności do:

  • członków personelu medycznego i innych służb zaangażowanych w działania związane z zapobieganiem i przeciwdziałaniem skutkom epidemii,
  • osób objętych kwarantanną,
  • osób, które w związku z epidemią koronawirusa straciły pracę,
  • osób, które są w kryzysie psychicznym,
  • osób, którym odmówiono innej formy pomocy ze względu na pandemię

Osoby zainteresowane mogą skorzystać z maksymalnie 3 sesji za pośrednictwem rozmowy telefonicznej lub wideorozmowy, trwających 50 minut. Akcja ma potrwać do końca marca tego roku, jednak termin ten może ulec zmianie.

Lista specjalistów wraz z danymi do kontaktu dostępna jest na stronie - link na dole strony.

Dodatkowo informujemy:

Fundacja Vis Salutis uruchomiła z kolei psychologiczną pomoc telefoniczną: 888-960-980, 888-900-980 (codziennie w godzinach 10:00-18:00 będzie dyżurował psycholog i psychoterapeuta).

Ponadto :

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 działa całą dobę przez cały tydzień

Zachęcamy do śledzenia strony internetowej szkoły, będziemy aktualizować informacje z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Załączniki