Spotkanie z leśnikiem podczas półkolonii „Siechnickie Lato 2024”
Podczas półkolonii „Siechnickie Lato 2024” organizowanej przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Siechnicach i prowadzonej przez nauczycieli z SP2 w Siechnicach uczestnicy mieli wyjątkową okazję spotkać się z leśnikiem.
Celem spotkania było zapoznanie dzieci z codzienną pracą leśnika oraz poszerzenie ich wiedzy o lesie. Pan Marcin opowiedział o wielu aspektach swojego zawodu, co wzbudziło duże zainteresowanie wśród uczestników. Spotkanie obejmowało kilka kluczowych tematów:
Leśnik przypomniał dzieciom o różnych gatunkach zwierząt zamieszkujących nasze lasy. Uczniowie dowiedzieli się, jak rozpoznać poszczególne zwierzęta oraz jakie mają one zwyczaje. Pan Marcin podkreślił znaczenie zachowania ciszy i spokoju w lesie, aby nie płoszyć jego mieszkańców.
Leśnik wytłumaczył dzieciom proces sadzenia lasu, który jest kluczowy dla zachowania równowagi ekosystemu. Przedstawił, jak wybiera się odpowiednie gatunki drzew do sadzenia oraz jak dba się o młode sadzonki, aby mogły zdrowo rosnąć.
Pan Marcin przypomniał także o roślinach występujących w lesie. Dzieci dowiedziały się, jak rozpoznawać poszczególne gatunki roślin oraz jakie mają one znaczenie dla ekosystemu. Omówiono także znaczenie runa leśnego oraz warstw roślinności, które tworzą bioróżnorodność lasu.
Jednym z ważniejszych tematów była ochrona drzew przed szkodnikami. Leśnik wyjaśnił, jakie zagrożenia czyhają na drzewa i jak leśnicy starają się im przeciwdziałać. Opowiedział o metodach biologicznych i mechanicznych, które są stosowane w walce ze szkodnikami.
Na koniec spotkania przypomniał dzieciom zasady zachowania w lesie. Podkreślił, jak ważne jest przestrzeganie tych zasad, aby chronić przyrodę i zapewnić bezpieczeństwo zarówno ludziom, jak i zwierzętom. Omówiono między innymi:
Dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały opowieści leśnika i chętnie zadawały pytania, co świadczy o ich zaangażowaniu i ciekawości świata przyrody. Spotkanie z leśnikiem było doskonałą okazją do poszerzenia wiedzy ekologicznej oraz zrozumienia, jak ważna jest praca na rzecz ochrony lasów.
Po powrocie do szkoły dzieci wykonały prace plastyczne, na których zaprojektowały znaki dotyczące zachowania się w lesie.