Podstawowe informacje
Dziedziny warsztatów:
1.Robotyka
Uczniowie zostali wprowadzeni w świat programowania i nowych technologii. Poznali treści teoretyczne związane z robotyką i programowaniem oraz nauczyli się tworzyć proste programy przy użyciu robotów Dash oraz Codey Rocky.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 5-8.
2. Fizyka
Warsztaty zawierały część merytoryczną i praktyczną związaną z takimi zagadnieniami jak:
3. Kreatywność
Na zajęciach uczniowie poznali postacie słynnych wynalazców i ich odkrycia. Przeprowadzona została burza mózgów na temat pomysłów na wynalazek. Uczniowie stworzyli prototypy własnych wynalazków.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 1-3.
4. Chemia
W tabelce opisana jest część teoretyczna i praktyczna warsztatów z chemii.
Warsztaty mogą być dostosowane do uczniów klas młodszych lub starszych Doświadczenie |
Treść merytoryczna |
||
Klasy 0-6 |
Klasy 7-8 |
||
1. |
CYLINDRY – zmiana koloru roztworów kwasów i zasad pod wpływem różnych odczynników |
Uczniowie dowiadzieli się o niebezpieczeństwie związanym z użyciem kreta oraz o substancjach codziennego użytku – np. herbata, które mogą być wskaźnikami |
Uczniowie dowiadzieli się o dysocjacji kwasów i zasad oraz jonach (i ich kolorach) wykrywanych przez wskaźniki |
2. |
GASZENIE ŚWIECZEK – płomień gaśnie pod wpływem gazu z suchego lodu (CO2) |
Uczniowie dowiadzieli się co to jest suchy lód, skład powierza, gazy: tlen podtrzymujący spalanie (pożary) oraz CO2 (np. wydychany) |
Uczniowie dowiadzieli się co to jest suchy lód, przypominają skład procentowy powierza, podstawowe postepowanie w przypadku pożarów, związane z odcięciem powietrza, gęstości gazów |
3. |
BAŃKI – dodanie suchego lodu do gorącej wody wymieszanej z płynem do naczyń powoduje powstanie gazu i wypychanie baniek |
Doświadczenie mające charakter zabawy, uczniowie mogą dotknąć powstających baniek, które pękając uwalniają mleczno-biały gaz |
Doświadczenie mające charakter zabawy, uczniowie mogą dotknąć powstających baniek, które pękając uwalniają mleczno-biały gaz |
4. |
DUCH – gwałtowna reakcja perhydrolu z nadmanganianem potasu, powodująca powstanie pary |
Efektowne doświadczenie mające charakter pokazowy, poruszane są kwestie bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym |
Uczniowie dowiadzieli się co to jest woda utleniona i perhydrol, reakcje redoks, katalizatory reakcji, pojęcia reakcji egzo- i endotermicznej |
5. |
WARSTWY – sprawdzanie mieszalności różnych substancji, które można znaleźć z każdej kuchni |
Uczniowie poznali pojęcie gęstości, zgadują w jakiej kolejności ułożą się substancje, poznają zasady obowiązujące w laboratorium chemicznym, porównanie kuchni do laboratorium |
Uczniowie przypominają sobie pojęcie gęstości, odpowiadają w jakiej kolejności ułożą się substancje, poznają zasady laboratorium chemicznego, poznają pojęcie emulsji, rozpuszczania, zawiesiny, rozwarstwiania |
6. |
PAMPERS – napełnianie wodą dziecięcego pampersa |
Doświadczenie wprowadza element zabawy, uczniowie poznają hydrożel – sztuczny śnieg |
Doświadczenie wprowadza element zabawy, uczniowie poznają hydrożel, jego właściwości i zastosowanie |
5. Zdrowe odżywianie
Uczniowie poznali modelowy talerz żywieniowy, dowiedzą się, jak od strony biologicznej stan głodu wpływa na nasz organizm oraz jak ważna jest codzienna aktywność fizyczna i jaką rolę odgrywa woda w organizmie człowieka. Uczniowie poznali sposoby na przygotowanie prostego i zdrowego drugiego śniadania do szkoły. Wykonają własne pasty kanapkowe oraz sałatkę. Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 1-3.
6. Autoprezentacja i komunikacja
W pierwszej części spotkania uczniowie poznali techniki skutecznej autoprezentacji. Zgłębią wiedzę na temat mowy werbalnej i niewerbalnej, dowiedzą się, jak gestykulacja wpływa na autoprezentację. W drugiej części zajęć uczniowie poznali cechy dobrego komunikatu, dowiedzą się, jaki jest podział ról przyjmowanych przez osoby podczas pracy w grupie oraz przekonają się, jak aktywne słuchanie może usprawnić wspólne wykonywanie zadań.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 7-8.
7. Pierwsza pomoc
Warsztaty mają na celu pokazać uczniom, że każdy z nas może być ratownikiem i przygotować do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu w społeczeństwie. Uczniowie pogłębili swoją wiedzę na temat omdleń, złamań, RKO, przećwiczą ustawienie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, zachowanie w przypadku omdleń, złamań. Warsztaty mają zwiększyć świadomość uczniów na temat ważności pierwszej pomocy.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 4-6.
8. Animacje dziecięce
W życiu codziennym oprócz nauki ważny jest również czas na odpoczynek i zabawę. Uczestnicy warsztatów poznali wiele ćwiczeń, które pozwalają na kreatywne spędzenie wolnego czasu.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 1-3.
9. Techniki koncentracyjne
Celem warsztatów było przedstawienie uczniom, jak ważna jest umiejętność skupienia uwagi i zapamiętywania w procesie nauki i w życiu codziennym. Uczniowie poznają techniki koncentracyjne zwiększające skuteczność nauki oraz skupiania się na wykonywanej czynności. Poznali również technikę relaksacyjną- trening Jakobsona, który rozwijaja samokontrolę, panowanie nad ciałem oraz koncentrację.
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 7-8.
10. Kryminalistyka
Celem projektu jest zapoznanie uczestników z dziedziną kryminalistyki oraz przedstawienie powiazania tej dziedziny z innymi dziedzinami nauki.
Plan:
1. Poznanie pojęć związanych z kryminalistyką, jej historia.
2. Kryminalistyka a inne dziedziny nauki.
3. Poznanie tajników pracy technika kryminalistyki, prezentacja walizki technika.
4. Różnica pomiędzy miejscem zbrodni a zdarzenia, technikiem kryminalistycznym a detektywem.
5. Zabezpieczenie i działania na miejscu zdarzenia ( oznaczenie miejsca zdarzenia)
6. Mechanoskopia, fonoskopia – rozpoznawanie, porównywanie głosu, pokaz programów komputerowych zmieniających głos ludzki na głos znanych postaci filmowych ( Lord Vader, Terminator).
7. Prowadzenie do daktyloskopii- ściąganie odcisków palców z różnych powierzchni za pomocą proszków daktyloskopijnych.
8. Wykrywanie odcisków palców przy użyciu proszku specjalnego i latarki ze światłem ultrafioletowym.
9. Fakty i mity zastosowania kryminalistyki w filmach.
10. Szyfry, kody oraz klucze, odczytywanie mikrodruku za pomocą lupy, rożne sposoby przekazywania wiadomości, omówienie grafologii
Warsztaty przeprowadzone zostały wśród uczniów klas 4-8.