RELACJA Z WAKACYJNEGO WYJAZDU NA LITWĘ

W marcu 2018r. odbył się w Siechnicach  Konkurs Piosenki Patriotycznej, którego celem było przypomnienie piosenek tzw. drugiej konspiracji, czyli polskich partyzantów walczących w latach 40. I 50. XX w. z wojskami radzieckimi. Nasz szkolny zespół  „Avista”, który wykonał piosenkę „Już rozpala się ogień biwaku" zajął pierwsze miejsce w tym konkursie.

Nagrodą miał być wakacyjny, kilkudniowy wyjazd na Litwę, do Wilna i do Solecznik oraz regionu solecznickiego, leżących na południe od Wilna.

Nasz wyjazd miał być realizacją projektu „74.Rocznica Operacji Ostra Brama” przygotowanego przez Stowarzyszenie Odra – Niemen,a w całości dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nasza wspaniała wyprawa rozpoczęła się 5 lipca 2018r. o godz. 5.15 rano. Oprócz reprezentantów naszej szkoły (16 uczniów i dwóch nauczycielek) w naszym autokarze  podróżowali uczniowie z dolnośląskich gimnazjów i szkół licealnych, z którymi bardzo szybko nawiązaliśmy znajomości

Drugim autokarem podróżowali emerytowani działacze Dolnośląskiej ‘Solidarności 80”. Pierwszego dnia po drodze na Litwę zwiedziliśmy Augustów, a już na terytorium litewskim przejechaliśmy przez rzeką Niemen. Późnym wieczorem dotarliśmy do Solecznik i do szkolnej bursy, w której mieliśmy mieszkać przez kilka najbliższych dni. Rano naszym oczom ukazał się przepiękny widok na  spowite mgłą Soleczniki. Wiemy już jak piękne widoki inspirowały Adama Mickiewicza do pisania pięknej poezji.

Następne dni były wypełnione intensywnym zwiedzaniem, spotkaniami z naszymi kochanymi Rodakami mieszkającymi w regionie solecznickim oraz występami wokalnymi „Avisty”. Odwiedziliśmy najważniejsze  polskie Miejsca Pamięci, np.  miejsce kaźni Polaków w Ponarach i w  Koniuchach, mogiły żołnierzy AK w Kalwarii Wileńskiej oraz  mogiły polskich żołnierzy na cmentarzu na Antokolu w Wilnie. Dane było nam zwiedzić największy polski cmentarz w Wilnie – Rossę. Tam, przy grobie Matki Marszałka Piłsudskiego ( w którym jest także serce Marszałka) braliśmy udział w najważniejszym punkcie naszej wycieczki – obchodach 74. Rocznicy Operacji Ostra Brama. Cała podniosła uroczystość była dla nas ogromnym, wzruszającym przeżyciem i piękną lekcją prawdziwego patriotyzmu.

Drugim miejsce, które mocno nas poruszyło była Ostra Brama i obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej, która od wieków spogląda przez otwarte okno na mieszkańców Wilna. Te wszystkie piękne miejsca zwiedzaliśmy pod przewodnictwem naszego przesympatycznego Rodaka, Pana Rajmunda. Zaś  ciekawe  okolice regionu solecznickiego odkryła dla nas cudowna Pani- Babcia Regina, która z samego rana zarażała nas swoją energią i dobrym humorem. Poznaliśmy także rozśpiewanego księdza proboszcza Józefa z miejscowości Butrymańce, który zaprosił nas na ognisko oraz panią Anię i jej wesołe, roztańczone podopieczne z Domu Polskiego w Ejszyszkach. Na „piknik”, pod samą granicą z Białorusią, zaprosił nas przesympatyczny  pan Tadeusz.

Nasz pobyt na Litwie skończył się 11 lipca o godz.24.20, gdy cali i zdrowi, pełni wrażeń, ale bardzo zmęczeni, po kilkunastogodzinnej podróży wróciliśmy do domu. Nasze wspomnienia, mimo upływu czasu, są nadal wyraźne. Pełno w nich litewskiego słońca, pól obsianych gryką, starych drzew z Puszczy Rudnickiej, bocianów i szczerych, życzliwych uśmiechów naszych kochanych Rodaków mieszkających na Wileńszczyźnie.