Warsztaty teatralne

W naszej szkole odbywają się Warsztaty Teatralne. W ramach zajęć doskonalimy nasze umiejętności teatralne i przygotowujemy spektakle. Opis warsztatów przygotowała opiekun Warsztatów Teatralnych Barbara Solarek.

Warsztaty teatralne 2015/2016

Warsztaty teatralne prowadzone są w gimnazjum:

  • w Siechnicach - w każdy wtorek od godz. 14.30 do 16.00 w auli szkoły,
  • w Świętej Katarzynie - w każdą środę od godziny 14.30 do 16.00 w budynku GCK w Świętej Katarzynie

Warsztaty teatralne - II semestr 2014/2015

Warsztaty Teatralne wsparte pracą aktorów Teatru ARKA przez wiele lat dawały szansę na wspomaganie rozwoju uczniów, którzy przejawiali zainteresowanie sztuką teatralną.  Zajęcia będą kontynuowane i prowadzone w innej formule, przez innych aktorów. 

Tegoroczne warsztaty zakończyły się prezentacją spektaklu pt. "Jeszcze raz...". Temat dotyczył relacji między rodzicami i młodzieżą, ustawicznym konfliktem między "starymi", a "młodymi".

W prezentacji spektaklu wziął udział cały zespół grupy ONEiON, obejrzało go:

  • 350 uczniów gimnazjum,
  • uczniowie szkół podstawowych, uczniowie klas VI (300 uczniów),
  • rodzice klas I- III gimnazjum (120 osób)
  • środowisko.

Wstępem do spektaklu był swoisty wstęp do naszego przedsięwzięcia - "TEATR czy ŻYCIE?"

Czym jest teatr w życiu każdego człowieka? Prawda czy rzeczywistość?
Odpowiedzcie sami...

Spektakl "Jeszcze raz..." dotyczył relacji między rodzicami i młodzieżą, przedstawiał ustawiczny konflikt między "starymi" a "młodymi". Jak to często bywa brak rozmów i zrozumienia międzypokoleniowego powoduje, że mlody buntownik - syn ucieka z domu, idzie na ulicę.

Mówi ojcu: "Nigdy nie chciałeś mnie słuchać! Czy naprawdę nie widzisz, że ma inne zainteresowania?" A potem, po kolejnej kłótni postanawia, że "Nigdy więcej, nie wrócę do domu, nigdy więcej."

Poszukiwanie przyjaźni, kontakty z "nowymi znajomymi", szefem bandy, "dziwnymi nieudacznikami", nie dają ani satysfakcji, ani tego czego szukał nasz bohater na ulicy.

Przestępcze zachowania, przemoc, arogancja właściwie niczego nie załatwiły chłopcu, bliska sercu stała się jednak dla niego Róża, ta, której droga się ewidentnie zakończyła:
" - Ona też, ale jej droga zakończyła się tutaj...
- Była jak kwiat, którego nikt nie chciał kupić.
- Nie możecie mówić normalnie...to takie trudne? Kto?
- Róża..." 

Wszystko zaczyna się jeszcze raz od początku, naprawdę to śniła mu sie jedna z możliwości jego życia, chyba jednak wie, że dalej ma wybór, aby to zmienić.

Okazało się, że ta historia to sen. Znowu słyszy słowa OJCA:
"Ojciec: Synu, proszę Cię. Podejdź tu do mnie. Muszę ci powiedzieć, że zastanawialiśmy się z matką nad twoją przyszłością, Wkraczasz już w taki czas, kiedy..." 
Jak zakończy się ta historia ?
Czy chłopiec porozmawia z rodzicami, zrozumie, a oni wysłuchają go i pozwolą mu WYBRAĆ?

Spektakl rozpoczął się, było cicho... młodzież słuchała w skupieniu.

A po przedstawieniu ... rozległy się BRAWA 

Uczniowie pisali recenzje ze spektaklu profilaktycznego, oto jedna z nich, przygotowana przez Weronikę Piekarczyk z klasy I F.

"O nas i dla nas"

Przedstawienie pt."Jeszcze raz...." odbyło się 26 marca br. w Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach.

W opisywanym projekcie przygotowanym przez Barbarę Solarek wzięli udział uczniowie z naszej szkoły. Spektakl został stworzony we współpracy z aktorami z teatru ARKA.

Na widowni zasiadła wielka publiczność: uczniowie (zarówno z gimnazjum, jak i ze szkoły podstawowej), nauczyciele, dyrektorzy...Młodzi aktorzy mieli niełatwe zadanie, ale poradzili z nim sobie. Zaprezentowali trudny temat, jakim są kłótnie i problemy z rodzicami.

Po kolejnej kłótni uciekł z domu. Trafił do niebezpiecznego towarzystwa, młodzieży mieszkającej na ulicy. Złamał prawo, by się "przypasować". Jednak nawet w tak trudnych chwilach może jednak zagościć miłość. Chłopiec zakochał się w dziewczynie o imieniu Róża, która także zauważyła go i polubiła. Niestety, parę dni później zmarła.

Krótki spektakl pokazujący ból, cierpienie, problemy. Scenografia i muzyka były odpowiednio dobrane. Wszystko ze sobą współgrało i dzięki temu przedstawienie pt."Jeszcze raz ..." okazało się ciekawe i poruszające.

-----------

Wszystkim zaangażowanym - uczniom, uczestnikom WARSZTATÓW TEATRALNYCH, nauczycielom i AKTOROM Teatru ARKA we Wrocławiu; w szczególności Dyrektorowi Cezaremu Szeligiewiczowi, wicedyrektorowi Arturowi Kaliszczakowi i kierownikowi GOPS Pani Joannie Bryłkowskiej oraz jej pracownikom ze mną współpracującym, SERDECZNIE DZIĘKUJĘ za umożliwienie prowadzenia ciekawych zajęć w ramach profilaktyki uzależnień

wieloletni opiekun WARSZTATÓW TEATRALNYCH
w Gimnazjum w Siechnicach
Barbara Solarek

------------

Warsztaty teatralne - I semestr 2014/2015

W roku szkolnym 2014/201 Program Warsztatów Teatralnych dla młodzieży Gimnazjum im Anny z Przemyślidów w Siechnicach z Oddziałem Zamiejscowym w Św. Katarzynie: został przygotowany w oparciu o projekt  "OPARCIE w RODZINIE Droga do dojrzałości" czyli jak utrwalać rodzinne wartości , aby zachować godność dorosłych i ich dzieci.

Projekt zakładał świadome budowanie, podtrzymywanie i utrwalanie niezwykle ważnych WARTOŚCI społecznych budowanych i utrwalanych w rodzinie, w celu tworzenia trwałych, pozytywnych relacji między dorosłymi ? rodzicami i ich dziećmi. 

Dojrzewanie do akceptacji dla siebie i rodziców odnosi się do trudności zarówno dorosłych, jak i dzieci / tu młodzieży/, by akceptować różne role i wymagania wobec samych siebie oraz powierzonych naszej opiece.

Zajęcia mają uświadamiać RODZICOM i MŁODZIEŻY potęgę budowania relacji w rodzinie jako podstawę do tworzenia relacji w szkole, grupie rówieśniczej itp.

Chodzi o podtrzymywanie przekonania u młodzieży i ich rodziców o zaletach różnorodności i konieczności wspólnego dojrzewania do akceptacji każdego człowieka, niezależnie od jego tradycji, zwyczajów, także wyglądu i światopoglądu. 

Finansowanie projektu w części z funduszy na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Siechnice, w części z budżetu Gimnazjum i JOSz ( dowóz ). 

"Teatr 'Arka" - Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, ul. Mennicza 3, 50-057 Wrocław postanowił kontynuować prowadzenie Warsztatów Teatralnych dla naszej młodzieży.

Zakładane CELE OGÓLNE to między innymi:

  • Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży w okresie dynamicznego rozwoju psychofizycznego - etapie zaprzeczania autorytetom (etap szkolny gimnazjum), a jednocześnie w procesie poszukiwania tożsamości i poszukiwania systemu wartości w oparciu o znany im model rodzinny i w zgodzie z wartościami reprezentowanymi przez Program Wychowawczy w szkole.
  • Dostarczenie uczniom propozycji - atrakcyjnej oferty na rozwój indywidualny i społeczny w naturalnej dla ich rozwoju grupie społecznej (szkoła).
  • Autentyczny pokaz budowania relacji rówieśniczych, grupowych, budowanie wzajemnego zaufania, przynależności, otwarcia na twórczość i radość poznawania własnych możliwości jako okazja do budowania poczucia własnej wartości, uczenia się tolerowania inności i różnorodności w oparciu o własne wartości rodzinne.
  • Ułatwianie, umożliwianie młodzieży zdobywanie ważnych umiejętności życiowych - świadomej analizy własnych potrzeb i aspiracji, umożliwienie budowania własnej autonomii, a jednocześnie nabywanie wiedzy i dochodzenie do przekonania, że przemoc i brak tolerancji jest niszcząca dla RODZINY grupy społecznej ale i jednostki; poznawanie sposobów radzenia sobie z takimi problemami, poznanie walorów życia bez przemocy, z dojrzałością do tolerancji w oparciu o świadome budowanie przyjaźni w rodzinie.
  • Przeciwdziałanie agresji i "ślepej" rywalizacji w rodzinie i środowisku bliskiemu młodzieży.
  • Kształtowanie nawyku czynnego, wspólnego spędzania czasu wolnego jako alternatywy dla poszukiwań swojej tożsamości i uczenia się życia w grupie rodzinnej i rówieśniczej.
  • Uzupełnianie wiedzy rodziców o zagrożeniach cywilizacyjnych, wszelkiej agresji, nietolerancji, szczególnie niebezpiecznych w wieku dorastania związanych z łatwością oceniania innych oraz o roli RODZICÓW w kształtowaniu relacji i wzmacnianiu wartości własnego dziecka - edukacja i konsultacje.


CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • promowanie i propagowanie twórczego spędzania czasu wolnego, bez przemocy w " kulcie" dla współpracy i współdziałania, akceptacja dla rezygnacji z własnych oczekiwań na rzecz innych, w rodzinie, respektowanie potrzeb każdego członka rodziny, z uwypukleniem tolerancji dla trudności ludzi starszych.
  • wspomaganie aktywności twórczej i społecznej, (przygotowanie do gry aktorskiej, poznanie warsztatu aktora, pantomimy, ćwiczenia dykcji, wykorzystanie muzyki do wzmacniania wyobraźni),
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i społecznego ? przygotowywanie i udział w przedstawieniach teatralnych (kreatywne tworzenie i rozwijanie zainteresowań uczestników, zaspokajanie potrzeb twórczości wokół głównego tematu projektu, wzmacnianie uczniów w aspekcie wiedzy o rodzinie i konieczności budowania istotnych relacji niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie /potrzeby i zagrożenia/,
  • poszukiwanie i kształtowanie postaw pozytywnych, pożądanych i uaktywniających młodego człowieka w trakcie pracy w zespole twórczym,
  • rozwijanie i poszukiwanie własnej tożsamości, godności, miejsca w otoczeniu, poszukiwanie właściwych relacji w rodzinnym środowisku i rówieśniczym, jako niezbędnych do porozumiewania się z otoczeniem, także kształcenie tolerancji dla inności i różnego sposobu widzenia świata.
  • dzielenie się swoją wiedzą, osiągnięciami, prezentowanie przygotowanych spektakli środowisku najbliższemu.

Przewidujemy, że w prezentacji przygotowanego spektaklu weźmie udział, obejrzą go:

  • wszyscy uczniowie gimnazjum (około 350 uczniów),
  • uczniowie szkół podstawowych, uczniowie klas VI (około 500- 600 uczniów),
  • rodzice klas I- III gimnazjum (około 60 - 70 osób)
  • środowisko, otoczenie - imprezy środowiskowe (około 80- 100 lub więcej osób).

Do tej pory zrealizowano część zajęć, jesteśmy na etapie łączenia elementów spektaklu w całość.

Spektakl opiera się o scenariusz pt. ..."Jeszcze raz"

Temat dotyczy relacji między rodzicami i młodzieżą i ustawicznym konfliktem między "starymi"a "młodymi". Brak rozmów i zrozumienia powoduje, że młody buntownik ? syn ucieka z domu, idzie na ulicę.
Mówi ojcu: "Nigdy nie chciałeś mnie słuchać! Czy naprawdę nie widzisz że mam inne zainteresowania?

A potem po kolejnej kłótni postanawia, że "Nigdy więcej , nie wrócę do domu.....nigdy więcej." 
Motywem ilustrującym jego nową drogę jest tekst i melodia piosenki: 

"Dzieci wesoło wybiegły ze szkoły 
zapaliły papierosy, wyciągnęły flaszki 
chodnik zapluły, ludzi przepędziły 
siedzą na ławeczkach i ryczą do siebie 

Wszyscy mamy źle w głowach, że żyjemy 
hej hej la la la la hej hej hej hej ..."

Poszukiwanie przyjaźni, kontakty z "nowymi znajomymi", szefem bandy, "dziwnymi" nieudacznikami nie dają ani satysfakcji, ani tego czego szukał nasz bohater na ulicy. Przestępcze zachowania, przemoc, arogancja właściwie niczego nie załatwiły chłopcu, tylko Róża, ta, której droga się dziwnie zakończyła:

"-Ona też, ale jej droga zakończyła się tutaj...
-Była jak kwiat, którego nikt nie chciał kupić.
-Nie możecie mówić normalnie....to takie trudne? Kto?
-Róża... "

I wszystko zaczyna się jeszcze raz od początku, naprawdę to śniła mu się jedna z możliwości jego życia, chyba jednak wie, że dalej ma wybór, aby to zmienić.

Okazało się, że ta historia to sen. Znowu słyszy słowa OJCA:

"Ojciec: Synu, proszę cię. Podejdź tu do mnie. Muszę Ci powiedzieć, że zastanawialiśmy się z matką nad twoją przyszłością. Wkraczasz już w taki czas kiedy?"

Jak się zakończy ta historia? Czy chłopiec porozmawia z rodzicami, zrozumie, a oni wysłuchają go i pozwolą mu WYBRAĆ?!

Warsztaty teatralne - II semestr 2012/2013

W II semestrze r.szk. 2012.2013 uzyskaliśmy aklceptację dla Programu Warsztatów Teatralnych przeznaczonych dla młodzieży Gimnazjum im Anny z Przemyślidów w Siechnicach z Oddziałem Zamiejscowym w Św. Katarzynie. Program został przygotowany w oparciu o następny projekt 
"O GODNOŚĆ MOJĄ I TWOJĄ czyli rzecz o tym jak dojrzewamy do tolerancji" 

Projekt zakłada świadome budowanie, podtrzymywanie i utrwalanie niezwykle ważnych WARTOŚCI społecznych w celu zachowania trwałych, pozytywnych relacji rówieśniczych i w najbliższym otoczeniu, szczególnie w rodzinie. Dojrzewanie do tolerancji i akceptacji dla innych odnosi się do trudności dzieci i młodzieży, by rozumieć inność i różnorodność oraz akceptować każdego człowieka, niezależnie od jego tradycji, zwyczajów, także wyglądu i światopoglądu. 

Projekt ten finansowany jest w części z funduszy na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Siechnice, w części z budżetu Gimnazjum i JOSz ( dowóz młodzieży). Także " Teatr Arka" - Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, ul. Mennicza 3, 50-057 Wrocław postanowił kontynuować prowadzenie Warsztatów Teatralnych dla naszej mlodzieży.

Zakładane cele to kontynuacja poprzednich, zatem:

  • przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, profilaktyka
  • dostarczenie uczniom propozycji - atrakcyjnej oferty na rozwój indywidualny i społeczny
  • autentyczny pokaz budowania relacji rówieśniczych, grupowych,

Planujemy przygotować:

  1. spektakl profilaktyczny "O GODNOŚĆ MOJĄ I TWOJĄ czyli rzecz o tym jak dojrzewamy do tolerancji" (dwa poziomy * dla dzieci młodszych (15 min.) i * starszych (do 50 min.)
  2. Spektakl przygotowywany wspólnie z uczniami, uczestnikami warsztatów, w oparciu o ich możliwości, oczekiwania i predyspozycje. Planowane jest poruszanie kwestii radzenia sobie z emocjami związanymi z trudnymi sytuacjami życiowymi, spojrzenie na własne problemy z szerszej, egzystencjalnej perspektywy.
  3. Planowana jest organizacja konkursów na najlepsze zdjęcia ze spektakli i prób - wkład własny nauczycieli gimnazjum, szkół podstawowych. Od kwietnia ruszyliśmy znowu pełną parą
    • mieliśmy się przygotować do prezentacji naszego spektaklu "Wolę być", który pokazaliśmy w Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu ( dla uczniów i rodziców), poprzedzony kilkoma próbami,
    • wzięliśmy udział w XXII Przeglądzie Amatorskich Teatrzyków dziecięcych BOM-BEL 2013, organizowany przez GCK w Siechnicach. Pzregląd trwał od 15 do 16 maja; uzyskaliśmy tam I miejsce w kategorii Gimnazjów - zespół , a uczeń Kacper Karkut, z klasy IIc uzyskał wyróżnienie dla najlepszego aktora przeglądu. Otrzymaliśmy też nagrode rzeczową: mini wieżę firmy Philips

Najbardziej spektakularnym efektem projektu były trzy spektakle (dwa dla młodzieży gimnazjalnej, jeden dla zaproszonych gości, w tym rodziców i najbliższych uczestników warsztatów) oraz spektakle w Gimnazjum nr 5 we Wrocławiu i uczestnictwo w GALI - jako dodatkowa za uzyskana nagrodę w Przeglądzie.

Tegoroczne przedstawienie było trudnym widowiskiem, przede wszystkim dlatego, że młodzież odwoływała się artystycznie do problemów z jednej strony im bliskich, ale bardzo trudnych, ze względu na kłopot dokonywania właściwych wyborów w grupie rówieśniczej. 

"Wolę być" autorstwa Roberta Maniaka to widowisko przeznaczone dla uczniów Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach, powstał jako wynik wysiłku uczestników Warsztatów Teatralnych, Grupy Teatralnej "ONE i ONI", aktorów Teatru "Arka" we Wrocławiu - Aleksandra Marquezy, Agaty Obłąkowskiej-Woubishet, na bazie projektu przygotowanego przez opiekuna warsztatów: Barbarę Solarek.    

Problem ukazany w tekście jest przestrogą skierowaną do młodzieży, wskazującą na to jakie zagrożenia współczesnego świata towarzyszą uczniom w gimnazjum. 

Głównym bohaterem jest ON - młody człowiek, który ustawicznie myśli o tym jakie postawy i zachowania są wskazane dla jego rozwoju. To wesoły młodzieniec, który marzy o miłości i pięknym świecie, "...będziemy tańczyć na dachu, tak wysoko że księżyc za róg złapiesz...będziemy tańczyć do rana nad miastem śpiącym, ...i usiądziemy w fotelu wśród gwiazd.".

Ale wybory, których dokonuje, nie są dla niego łatwe. Na jego drodze i jego rówieśników stoją różnego rodzaju zagrożenia.

Wszystko dzieje się na imprezie u młodej dziewczyny, która nie ma świadomości zagrożeń. Młodzież ulega wpływom, często zmienia zdanie, jest niepewna, nie wszystko co się wokół niej dzieje rozumie. Ciągle jednak bohaterowie oscylują między "być", a "mieć" , ocierają się o wrażliwość i zatracanie wrażliwości, maja wątpliwości czy poważnie traktować życie, "ocierają" się o mieć i być. Ostatecznie młodzi ludzie opowiadają się za rezygnacją z pokus: "Wolę być. Mieć wiarę w CIEBIE i SIEBIE".

Spektakl opiera się o piękną muzykę, stroje - własnoręcznie przygotowane przez młodzież oraz scenografię, którą również współtworzyła młodzież i artyści. 

Aktorzy - reżyser Aleksander Marquezy, autorka choreografii Agata Obląkowska-Woubishet, pracowali w rekordowo szybkim tempie, gdyż zajęcia zaplanowane były tylko do grudnia. 

Organizacja warsztatów, dojazdów, spektaklu i wszystkie sprawy organizacyjne należały do opiekuna warsztatów. Przedstawienie obejrzą uczniowie gimnazjum z klas I, II i III, uczestnicy arsztatów i aktorzy to uczniowie klas I, II. I III. 

Opiekun projektu przygotował:umowę i projekt oraz program w oparciu o ofertę oraz terminarz spotkań, terminarz wyjazdów, nadzorował działania aktorów, wspierał merytorycznie i organizacyjnie zajęcia, opracował dokumentacje niezbędną, zaproszenia, sprawozdania, zorganizował imprezę końcową i zadbał o przygotowanie zdjęć, filmu ze spektaklu, przeprowadził ewaluację, sprawdzając efektywność celów zaproponowanego działania. 

Warsztaty teatralne - I semestr 2012/2013

W roku szkolnym 2012.2013 Program Warsztatów Teatralnych dla młodzieży Gimnazjum im Anny z Przemyślidów w Siechnicach z Oddziałem Zamiejscowym w Św. Katarzynie: został przygotowany w oparciu o projekt "NIE CHCĘ, NIE BIORĘ", którego celem jest budowanie i utrwalanie świadomości uczniów, wzmacnianie ich procesu wychowania. Chodziło o podtrzymywanie i utrwalanie WARTOŚCI społecznych i budowanie trwałych relacji istotnych w przeciwdziałaniu uzależnieniom i problemom codziennym. W celach zajęć zawarto kształtowanie zdolności i zainteresowań, twórczego myślenia, samodzielnego tworzenia i kreowania pomysłów, przez udział uczniów w zajęciach o charakterze artystycznym. Projekt finansowany jest w części z funduszy na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Siechnice, w części z budżetu Gimnazjum i JOSz (dowóz).

Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, ul. Mennicza 3, 50-057 Wrocław postanowił kontynuować prowadzenie Warsztatów Teatralnych dla naszej mlodzieży.

Zakładane cele to między innymi:

  • przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym dzieci i mlodzieży w okresie dynamicznego rozwoju psychofizycznego - etapie zaprzeczania autorytetom (etap szkolny gimnazjum)
  • dostarczenie uczniom propozycji - atrakcyjnej oferty na rozwój indywidualny i społeczny w naturalnej dla ich rozwoju grupie społecznej (szkoła).
  • autentyczny pokaz budowania relacji rówieśniczych, grupowych, budowanie wzajemnego zaufania, przynależności, otwarcia na twórczość i radość poznawania własnych możliwości jako okazja do budowania poczucia własnej wartości.

Chodzi bowiem o:

  • promowanie i propagowanie twórczego spędzania czasu wolnego, bez uzależnień (narkotyków, alkoholu i innych),
  • wspomaganie aktywności twórczej i społecznej, (przygotowanie do gry aktorskiej, poznanie warsztatu aktora, pantomimy, ćwiczenia dykcji, wykorzystanie muzyki do wzmacniania wyobraźni),
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i społecznego - przygotowywanie i udział w przedstawieniach teatralnych (kreatywne tworzenie i rozwijanie zainteresowań uczestników, zaspokajanie potrzeb twórczości),
  • poszukiwanie i kształtowanie postaw pozytywnych, pożądanych i uaktywniających młodego człowieka w trakcie pracy w zespole twórczym,
  • rozwijanie i poszukiwanie własnej tożsamości, godności, miejsca w otoczeniu, poszukiwanie właściwych relacji do porozumiewania się z otoczeniem, także kształcenie tolerancji dla inności i różnego sposobu widzenia świata.
  • dzielenie się swoją wiedzą, osiągnięciami, prezentowanie przygotowanych spektakli środowisku najbliższemu.

Najbardziej spektakularnym efektem projektu będą trzy spektakle (dwa dla młodzieży gimnazjalnej, jeden dla zaproszonych gości, w tym rodziców i najbliższych uczestników warsztatów) i jeszcze jeden , który pokażemy w siedzibie Teatru ARKA w późniejszym terminie, dla Gimnazjum nr .. we Wrocławiu. Tegoroczne przedstawienie jest trudnym widowiskiem, przede wszystkim dlatego, że młodzież odwołuje się do problemów z jednej strony im bliskich, ale dla nich bardzo trudnych, ze względu na kłopot dokonywania właściwych wyborów w grupie rówieśniczej. 

"Wolę być" autorstwa Roberta Maniaka to widowisko przeznaczone dla uczniów Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach, prezentowany w ramach szkolnego programu profilaktycznego, powstał jako wynik wysiłku uczestników Warsztatów Teatralnych, Grupy Teatralnej "ONE i ONI", aktorów Teatru "Arka" we Wrocławiu - Aleksandra Marquezy, Agaty Obłąkowskiej-Woubishet, na bazie projektu przygotowanego przez opiekuna warsztatów: Barbarę Solarek.    

Problem ukazany w tekście jest przestrogą skierowaną do młodzieży, wskazującą na to jakie zagrożenia współczesnego świata towarzyszą uczniom w gimnazjum. Głównym bohaterem jest ON - młody człowiek, który ustawicznie myśli o tym jakie postawy i zachowania są wskazane dla jego rozwoju. To wesoły młodzieniec, który marzy o miłości i pięknym świecie, "...będziemy tańczyć na dachu, tak wysoko że księżyc za róg złapiesz...będziemy tańczyć do rana nad miastem śpiącym, ...i usiądziemy w fotelu wśród gwiazd.". 
Ale wybory, których dokonuje, nie są dla niego łatwe. Na jego drodze i jego rówieśników stoją różnego rodzaju zagrożenia.

Wszystko dzieje się na imprezie u młodej dziewczyny, która nie ma świadomości zagrożeń. Młodzież ulega wpływom, często zmienia zdanie, jest niepewna, nie wszystko co się wokół niej dzieje rozumie. Ciągle jednak bohaterowie oscylują między "być", a "mieć" , ocierają się o wrażliwość i zatracanie wrażliwości, maja wątpliwości czy poważnie traktować życie, "ocierają" się o mieć i być. Ostatecznie młodzi ludzie opowiadają się za rezygnacją z pokus: "Wolę być. Mieć wiarę w CIEBIE i SIEBIE". 

Spektakl opiera się o piękną muzykę, stroje - własnoręcznie przygotowane przez młodzież oraz scenografię, którą również współtworzyła młodzież i artyści. 
Aktorzy - reżyser Aleksander Marquezy, autorka choreografii Agata Obląkowska-Woubishet, pracowali w rekordowo szybkim tempie, gdyż zajęcia zaplanowane były tylko do grudnia. 
Organizacja warsztatów, dojazdów, spektaklu i wszystkie sprawy organizacyjne należały do opiekuna warsztatów. Przedstawienie obejrzą uczniowie gimnazjum z klas I, II i III, uczestnicy arsztatów i aktorzy to uczniowie klas I, II. I III. 

Opiekun projektu przygotował: umowę i projekt oraz program w oparciu o ofertę oraz terminarz spotkań, terminarz wyjazdów, nadzorował działania aktorów, wspierał merytorycznie i organizacyjnie zajęcia, opracował dokumentacje niezbędną, zaproszenia, sprawozdania, zorganizował imprezę końcową i zadbał o przygotowanie zdjęć, filmu ze spektaklu, przeprowadził ewaluację, sprawdzając efektywność celów zaproponowanego działania.

Warsztaty teatralne - II semestr 2011/2012

W roku szkolnym 2011/2012 Program Warsztatów Teatralnych został przygotowany w oparciu o projekt "RODZINA MOIM OPARCIEM" , finansowany w części z funduszy na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Siechnice, w części z budżetu Gimnazjum i JOSz (dowóz). Skierowany był do młodzieży Gimnazjum im. Anny z Przemyślidów w Siechnicach.

Efektem projektu było między innymi przygotowanie spektakli pt. "Zosia" i "Miś". "Teatr Arka" - Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, ul. Mennicza 3, 50-057 Wrocław wykorzystał ofertę szkoły, zgłosił się do poprowadzenia z uczniami Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach Warsztatów Teatralnych w siedzibie teatru i gimnazjum. 

Projekt zakładał kształtowanie zdolności i zainteresowań, twórczego myślenia, samodzielnego tworzenia i kreowania pomysłów, przez udział w zajęciach o charakterze artystycznym oraz świadome budowanie, podtrzymywanie i utrwalanie WARTOŚCI społecznych i budowanie trwałych relacji istotnych w przeciwdziałaniu uzależnieniom i problemom codziennym. 

Wynikiem zorganizowania II etapu Projektu Profilaktycznego "Rodzina Moim oparciem" był spektakl "Miś" Grupa Teatralna "ONEiONI" realizująca swe zainteresowania aktorskie, związane z nauką prezentacji i wyrażania własnych emocji przez ruch, taniec i słowo, przygotowała dwa przedstawienia, które prezentują problemy dziecięce w obliczu "zagrożenia" mniejszym zainteresowaniem rodziców, ponieważ w domu pojawił się braciszek, siostrzyczka. 

Spektakl II jest adaptacją, dostosowaniem przedstawienia "Zosia" do potrzeb i możliwości interpretacyjnych tekstu dramatycznego dla dzieci młodszych. Bohaterka tytułowa "Zosia" przeżywa urodzenie braciszka, czuje się niezauważana, smutna, niepotrzebna. Do "akcji" włączają się postaci z utworów literackich, baśni. Pocieszają dziewczynkę, zwierzęta pomagają jej zrozumieć na czym polega przyjaźń, przywiązanie, oswojenie. Dlatego sama zaczyna rozumieć co to jest miłość i potrzeba dawania. 

W przedstawieniu "Miś" najważniejsze jest zwierzątko, które poznaje świat i rozpoznaje własne przeżycia przez konfrontację z bohaterami, przyjaznymi mu - rodziną Misiów, Lisem i z bohaterem wiersza "Leń". Wszyscy starają się pokazać, że nie warto się smucić, gdyż pojawienie się młodszego rodzeństwa to wielki dar, a nie utrata miłości rodziców. Dlatego króciutkie przedstawienie daje nam odpowiedź na to, czy warto się przyjaźnić i rozmawiać o swoich problemach z najbliższymi. 

Prezentacja trwała około 15 min. Młodzież przygotowała "scenę", rekwizyty, ponadto jednocześnie uczestnicząc, grając role "wciągała" dzieci do aktywności, empatycznie reagując na ich potrzeby. 

Organizacja spektakli:

  • 27.03.2012r. 9.30 SP Radwanice (1 spektakl), 11.00 SP Św. Katarzyna + grupy przedszkolne z SP (3 spektakle),
  • 28.03.2012r. 9.00 Przedszkole w Siechnicach (1 spektakl), 11. 00 Przedszkolu nr 141 we Wrocławiu przy ul Hallera77 a (1 spektakl),
  • 4.04. 2012r. 9.00 SP Żerniki + grupy przedszkolne (2 spektakle), 11. 00 SP Siechnice, klasy I-III + grupy przedszkolne (2 spektakle).

Razem mlodzież zaprezentowała się 10 razy wobec swoich najmłodszych kolegów i koleżanek. 

Warsztaty teatralne - I semestr 2011/2012

Program zakładał kształtowanie zdolności i zainteresowań, twórczego myślenia, samodzielnego tworzenia i kreowania pomysłów, przez udział w zajęciach o charakterze artystycznym oraz świadome budowanie, podtrzymywanie i utrwalanie WARTOŚCI społecznych i budowanie trwałych relacji istotnych w przeciwdziałaniu uzależnieniom i problemom codziennym.

Zakładane cele:

  • przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży w okresie dynamicznego rozwoju psychofizycznego - etapie zaprzeczania autorytetom (etap szkolny gimnazjum),
  • dostarczenie uczniom propozycji - atrakcyjnej oferty na rozwój indywidualny i społeczny w naturalnej dla ich rozwoju grupie społecznej (szkoła),
  • autentyczny pokaz budowania relacji rówieśniczych, grupowych, budowanie wzajemnego zaufania, przynależności, otwarcia na twórczość i radość poznawania własnych możliwości jako okazja do budowania poczucia własnej wartości.

Cele szczegółowe:

  • promowanie i propagowanie twórczego spędzania czasu wolnego, bez uzależnień (narkotyków, alkoholu i innych),
  • wspomaganie aktywności twórczej i społecznej, (przygotowanie do gry aktorskiej, poznanie warsztatu aktora, pantomimy, ćwiczenia dykcji, wykorzystanie muzyki do wzmacniania wyobraźni),
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i społecznego - przygotowywanie i udział w przedstawieniach teatralnych (kreatywne tworzenie i rozwijanie zainteresowań uczestników, zaspokajanie potrzeb twórczości),
  • poszukiwanie i kształtowanie postaw pozytywnych, pożądanych i uaktywniających młodego człowieka w trakcie pracy w zespole twórczym,
  • rozwijanie i poszukiwanie własnej tożsamości, godności, miejsca w otoczeniu, poszukiwanie właściwych relacji do porozumiewania się z otoczeniem, także kształcenie tolerancji dla inności i różnego sposobu widzenia świata.
  • dzielenie się swoją wiedzą, osiągnięciami, prezentowanie przygotowanych spektakli środowisku najbliższemu.

"Teatr Arka" - Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka, ul. Mennicza 3, 50-057 Wrocław wykorzystał ofertę szkoły, zgłosił się do poprowadzenia z uczniami Gimnazjum im. Księżnej Anny z Przemyślidów w Siechnicach Warsztatów Teatralnych w siedzibie teatru i gimnazjum. 

Opiekun szkolny zaś odpowiadał za:

  • umowę i projekt oraz program w oparciu o ofertę oraz terminarz spotkań,
  • przygotowanie wszelkich pism i sporządzenie terminarza wyjazdów,
  • nadzorowanie działania aktorów,
  • wspierał merytorycznie i organizacyjnie zajęcia,
  • przygotował Karty Wyjazdów,
  • opracował pisma do rodziców, zobowiązania, dokumenty niezbędne w zakresie bezpieczeństwa,
  • opracował zaproszenia, sprawozdania, informacje na stronę internetową,
  • przygotował organizacyjnie udział w spektaklach (4 - dla młodzieży i zaproszonych gości),
  • opracował, wydrukował i rozprowadził zaproszenia, zadbał o przygotowanie zdjęć(we współpracy ze szkolnym bibliotekarzem), filmu ze spektaklu,
  • zaplanował i zorganizował realizację projektu zespołowego "Teatr moją miłością", ocenił wykonywanie zadania grupy, zaliczył projekt z wykorzystaniem samooceny,
  • przeprowadził ewaluację zajęć (warsztatów i projektu).

Efektem projektu było między innymi przygotowanie spektaklu pt. "Zosia". Bohaterka przeżywa urodzenie braciszka, czuje się niezauważana, smutna, niepotrzebna. Do "akcji" włączają się postaci z utworów literackich, baśni. Pocieszają dziewczynkę, zwierzęta pomagają jej zrozumieć na czym polega przyjaźń, przywiązanie, oswojenie. Dlatego sama zaczyna rozumieć co to jest miłość i potrzeba dawania. 

Przedstawienie opierało się o piękną muzykę, stroje - własnoręcznie przygotowane przez młodzież oraz scenografię, którą również współtworzyli artyści. 

Aktorzy - reżyser Aleksander Marquezy, autorka choreografii Agata Obląkowska-Woubishet, pracowali w rekordowo szybkim tempie, gdyż zajęcia zaplanowane były tylko do grudnia. Organizacja warsztatów, dojazdów, spektaklu i wszystkie sprawy organizacyjne należały do opiekuna warsztatów. Spektakl był piękny, wzruszający.  Udział w zajęciach zadeklarowali uczniowie klas I, II i III gimnazjum, w spektaklu zaprezentowali się uczniowie klas I i II. 

Uczestnicy warsztatów zaprezentowali (4) spektakle w dniu 2.02.2012r. Obejrzeli go wszyscy uczniowie gimnazjum i uczniowie klas VI Szkół Podstawowych z naszej gminy. Na ostatnie, popołudniowe przedstawienie zaprosiliśmy rodziców i szanownych gości, Burmistrza Siechnic, Radnych Komisji Oświaty, Panią Kierownik GOPS i innych współpracujących ze szkołą przyjaciół. 

Drugim wymiernym efektem działania grupy teatralnej ONEiONI będzie pokaz mniejszego przedstawienia, które zostanie zaprezentowane dzieciom w przedszkolach na terenie gminy i uczniom w młodszych klasach szkół podstawowych.

Warsztaty teatralne - 2010/2011

Warsztaty teatralne dla uzdolnionej i zainteresowanej młodzieży, prowadzone są dla uczniów Gimnazjum w Teatrze Arka we Wrocławiu. 

Celami zajęć są m. innymi:

  • promowanie i propagowanie twórczego spędzania czasu wolnego,bez uzależnień (narkotyków,alkoholu itp)
  • wspomaganie aktywności twórczej i społecznej, (przygotowanie do gry aktorskiej, poznanie warsztatu aktora, pantonimy, ćwiczenia dykcji, wykorzystanie muzyki do wzmacniania wyobraźni),
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i społecznego - przygotowywanie i udział w przedstawieniach teatralnych (kreatywne tworzenie i rozwijanie zainteresowań uczestników, zaspokajanie potrzeb twórczości),
  • poszukiwanie i kształtowanie postaw pozytywnych, pożądanych i uaktywniających młodego człowieka w trakcie pracy w zespole twórczym,
  • rozwijanie i poszukiwanie własnej tożsamości, godności, miejsca w otoczeniu, poszukiwanie właściwych relacji do porozumiewania się z otoczeniem, także
  • kształcenie tolerancji dla inności i różnego sposobu widzenia świata.

Metody pracy z młodzieżą: wykłady; przygotowanie etiud, improwizacji, stosowanie ćwiczeń wzbogacających wyobraźnię, pokazy; scenki dialogowe; ćwiczenia rozwijania pamięci, otwierające wrażliwość na innych ludzi, wzmacniające asertywność; nauka prawidłowej artykulacji i wymowy; impostacja głosu prowadząca do bycia sobą; poznawanie świadomości własnego ciała przez działania pantonimiczne i taneczne; próby reżyserskie i aktorskie; elementarna rozgrzewka aktorska. 

Obsługa projektu, finansowanie: dyrektor szkoły, środki budżetowe i pozyskane z Funduszy Unii Europejskiej. 

Prowadzący: Pani Renata Jasińska - reżyser spektaklu, opiekun merytoryczny grupy z ramienia teatru “Arka” we Wrocławiu; aktorzy - absolwenci wyższych szkół teatralnych (wybór P. R.Jasińska). 
Opieka pedagogiczna , wspomaganie i wyzwalanie aktywności:Barbara Solarek - nauczyciel j. polskiego w Gimnazjum w Siechnicach.

Terminy zajęć oraz miejsce: raz w tygodniu (czwartki) dwugodzinne spotkania w Teatrze Arka we Wrocławiu ul. Mennicza 3
Grupa: około 15-20 osób, zainteresowanych taką forma rozwijania własnych zainteresowań.
Dojazd: autobusy komunikacji miejskiej MPK lub autobus szkolny, opieka nauczyciela, dojazd i powrót. 

W ramah warsztatów zrealizowano spektakl "Krasnalu, obudź się" (30.05.2011 r), zdjęcia na dole strony.

Czerwiec 2009

Warsztaty teatralne dla uzdolnionej i zainteresowanej młodzieży, prowadzone dla uczniów Gimnazjum w Teatrze Arka we Wrocławiu trwają. 

Obecnie przygotowywane jest pierwsze przedstawienie grupy teatralnej "ONEiONI". Zgodnie z założonymi celami zajęć: wspomaganie rozwoju intelektualnego i społecznego (przygotowywanie i udział w przedstawieniach teatralnych, w tym kreatywne tworzenie i rozwijanie zainteresowań uczestników, zaspokajanie potrzeb twórczości), efektem bardzo wytężonej, intensywnej pracy jest spektakl przygotowany przez reżysera spektaklu - Pana Alexandre Markuezy przy współpracy Pani Eweliny Niewiadowskiej i grupę warsztatową (teatralną) młodzieży z Gimnazjum w Siechnicach.                       

Praca uczestników nad przygotowywaniem właściwej dykcji, prezentacji siebie na scenie i nad otwartością wobec widza trwała kilka miesięcy. Młodzież, która wytrwała trud zajęć popołudniowych (jeden dzień w tygodniu), przygotowywała etiudy, uczyła się tekstu dramatu "Obżartuch i jego dusza". Uczniowie już wiedzą, że tylko wytrwałość i determinacja, chęć uczestnictwa w grupie pozwoli dokonać zmian w nich samych, daje im szansę na rozwój grupy.      

Spektakl obecnie przygotowywany ma charakter twórczy, jest skonstruowany przy pomocy pomysłów uczestników warsztatów, wykorzystuje ich aktualnych możliwościach. Wskazuje ile trzeba poświęcić czasu i jaką trzeba wykazać odpowiedzialność, aby się działania GRUPY powiodły!

Spektakl opiera się na tekście francuskiego dramaturga Pierre Gripari w przekładzie Barbary Grzegorzewskiej pt. "Obżartuch i jego dusza". Tematem zabawnego przedstawienia jest walka symboli DOBRA i ZŁA, czyli Aniołów i Diabłów o pozyskanie „duszyczek” ludzi i skierowanie ich zainteresowań na drogę właściwą lub złą. Bohaterem głównym zaś, przestępcą wobec umiaru jest OBŻARTUCH, który "grzeszy" łakomstwem. Zabawna historia ma jednak bardzo pouczającą otoczkę. Widać wyraźnie kto na tej walce zyskuje, a kto traci, kto i dlaczego się bawi, kto i od kogo zależy itp.

Prezentowane zdjęcia pochodzą z jednej z prób spektaklu. W przygotowaniu afisz i recenzja - prezentacja przedstawienia. Spektakl zostanie zaprezentowany wobec rodziców, uczniów klasy II a i zaproszonych gości 15 czerwca 2009 roku w Teatrze Arka o godz. 18.00

Skrót spektaklu zaprezentujemy w Gimnazjum w Siechnicach na uroczystej GALI w dniu 17 czerwca 2009 roku. Przewidujemy też inauguracyjne przedstawienie dla klas I Gimnazjum we wrześniu 2009 r.                      

Listopad 2008

Warsztaty teatralne dla uzdolnionej i zainteresowanej młodzieży, prowadzone dla uczniów Gimnazjum w Teatrze Arka we Wrocławiu wciąż trwają. Obecnie przygotowywane jest pierwsze przedstawienie grupy teatralnej, która wymyśliła i zaakceptowała nazwę dla siebie "ONEiON" 

Efektem bardzo wytężonej, intensywnej pracy jest między innymi mini spektakl przygotowany przez reżysera spektaklu - Panią Renatę Jasińską i grupę warsztatową (teatralną) młodzieży z Gimnazjum w Siechnicach. 

Praca uczestników nad przygotowywaniem właściwej dykcji, prezentacji siebie na scenie i nad otwartością wobec widza trwała kilka miesięcy. Młodzież, która wytrwała trud zajęć popołudniowych (jeden dzień w tygodniu), przygotowywała etiudy, zajęcia na scenie, żonglerkę. Uczniowie już wiedzą, że tylko wytrwałość i determinacja, chęć uczestnictwa w grupie pozwoli dokonać zmian w nich samych, da szansę na rozwój grupy. 

Etiuda obecnie przygotowywana ma charakter twórczy, jest skonstruowana na pomysłach młodych ludzi, ich aktualnych możliwościach. Wskazuje ile trzeba poświęcić czasu i jaką trzeba wykazać odpowiedzialność, aby się działania GRUPY się powiodły! Zdjęcia prezentowane pochodzą z jednej z prób spektaklu. 

Załączniki
Powiązane relacje