Projekty historyczne

Cykl historyczny – „DLA NIEPODLEGŁEJ”

Ramowy program:

Grudzień  – ODZYSKANIE NIEPODLEGŁOŚCI – 1918 – II Brygada Legionów

Styczeń (tuż przed feriami) – STAN WOJENNY

Luty (pod koniec) – ŻOŁNIERZE WYKLĘCI – kontynuacja oraz historia „Cichociemnych”
z uwzględnieniem Ich udziału w II konspiracji

Marzec/kwiecień – POLACY RATUJĄCY ŻYDÓW W CZASIE OKUPACJI
rozpoczęcie konkursu na logo

Maj – zakończenie (konkurs wiedzy, rozstrzygnięcie pozostałych konkursów)
w trakcie całego cyklu konkurs literacki

Projekt edukacyjny "Polscy Megamocni"

Grupa docelowa: uczniowie szkoły podstawowej (kl.5-6) i gimnazjum.

Cele projektu: aktywizacja uczniów, rozbudzenie zainteresowania dziejami Polski i Polaków, motywowanie do samodzielnego zgłębiania wiedzy, budowanie świadomości obywatelskiej, rozwijanie współpracy na linii szkoła-rodzice, współpraca z organizacjami pozarządowymi (Odra-Niemen, Konspira, Inicjatywa Historyczna, IPN, Projekt Brygada) i lokalnymi.

Główne założenia projektu: zadanie przewidziane jest na cały rok szkolny, poszczególne wydarzenia i postacie prezentowane będą w określonych terminach, średnio co 1,5-2 miesiąca. Projekt zatytułowaliśmy "Polscy Megamocni" jako kontynuację i czasem uzupełnienie zeszłorocznego cyklu "Siedmiu Wspaniałych". Spośród istotnych dla naszych najnowszych dziejów faktów i osób wybraliśmy takie, które naszym zdaniem będą najbliższe młodzieży i pozwolą się z nimi utożsamiać oraz budować poczucie dumy z pięknych kart naszej historii. Każda z prezentowanych postaci "wprowadzana" będzie w sposób możliwie niekonwencjonalny, tak by rozbudzić ciekawość i sprowokować uczniów do stawiania pytań. Chcemy zachęcić do współpracy instytucje lokalne (Gminne Centrum Kultury, Urząd Gminy). Projekt ma zostać zakończony testem/konkursem z nagrodami (może stworzeniem w szkole np. Galerii Bohaterów - namalowanej przez uzdolnionych plastycznie uczniów).

  1. Październik wizyta kombatanta Armii Krajowej - uczestnika Powstania Warszawskiego. W przypadku niemożności wizyty kombatanta - prezentacja multimedialna - Polskie Państwo Podziemne. Do zobaczenia rekwizyty, mundury wojskowe (polskie i niemieckie).
  2. Listopad - polscy lotnicy w nawiązaniu do 75 rocznicy "bitwy o Anglię" o biorących w niej udział i ogólnie o naszych lotnikach z Polskich Sił Zbrojnych na zachodzie.
  3. Grudzień - stan wojenny w Polsce. Postać - Anna Walentynowicz. Prezentacja tematu w szkole z wykorzystaniem rekwizytów (mundur zomowca, ulotki z epoki, prosty sprzęt poligraficzny itp.), filmów, prezentacji (częściowo przygotowanych przez uczniów).
  4. Luty (po feriach) - Żołnierze Wyklęci - kontynuacja. Spotkanie z kombatantem, prezentacja multimedialna (częściowo przygotowana przez uczniów).
  5. Marzec - Narodowe Siły Zbrojne - "Brygada Świętokrzyska" - Prezentacja tej drugiej co do wielkości po AK podziemnej siły zbrojnej w okupowanej Polsce. Szlak bojowy, wyzwolenie niemieckiego obozu koncentracyjnego w Holiszowie w Czechach i losy powojenne "Brygady Świętokrzyskiej". O sposobach kultywowania pamięci opowiedzą inicjatorzy Projektu Brygada.
  6. Maj - Wołyń - gehenna ludności polskiej, odziały samoobrony. Multimedialna prezentacja tematu (w razie możliwości wizyta kombatanta z oddziału samoobrony). Dodatkowo wolontariusze O-N opowiedzą o obecnym stanie i miejscach pamięci, w których byli.

Po wszystkich lekcjach chętni uczniowie dostaną nieobowiązkowe dodatkowe prace (w porozumieniu z nauczycielami historii i języka polskiego) z możliwością zdobycia dobrej oceny i przyszłościowego uczestnictwa w konkursie.

Projekt "Siedmiu Wspaniałych" z roku szkolnego 2014/2015

Celem projektów jest zapoznanie uczniów gimnazjum losami naszej Ojczyzny w czasie II wojny światowej oraz w czasach komunizmu i ukazanie im siedmiu najbardziej zasłużonych dla naszego kraju w czasie wojny światowej i po niej ludzi: żołnierzy, księży, matematyków i innych.

Projekt jest prowadzony we współpracy z organizacjami pozarządowymi: "Odrą- Niemen", "Konspirą", "Inicjatywą Historyczną" oraz IPN.

Spotkania odbywają się średnio co około 2 miesiące. Program obejmuje m.in.:

  1. Wrzesień - obrona Wizny, bohaterstwo Polaków walczących z sześciokrotnie liczniejszą dywizją niemiecką. Postać - kpt. Władysław Raginis. Jako tło - napaść Niemiec hitlerowskich na Polskę i 17 września wkroczenie od wschodu armii czerwonej. Forma prezentacji tematu - wizyta W szkole "tajemniczej postaci" - żołnierza polskiego ubranego w mundur z 1939 roku (wolontariusz stowarzyszenia Odra-Niemen), który pojawia się na przerwach, następnie w wybranych klasach "wrześniowa opowieść" - prezentacja multimedialna tematu. Uczniowie mogą obejrzeć mundur wojskowy polski i niemiecki.
  2. Listopad - szyfranci, którzy sprawili cud. Postać - Jan Kowalski i wojna z bolszewikami, złamanie tajemnicy Enigmy - Rejewski, Zygalski, Różycki. Prezentacja tematu i postaciw sposób ilustrujący tezę "nie tylko z bronią W ręku można służyć ojczyźnie". Możliwość poznania Szyfrów stosowanych przez opozycjonistów w latach osiemdziesiątych (Odra-Niemen), próby zaszyfrowania prostej wiadomości, czyli praktyczne zastosowanie matematyki.
  3. Grudzień - stan wojenny W Polsce. Postać - kś. Jerzy Popiełuszko. Wizyta w Centrum Edukacji Historycznej Konspira lub prezentacja tematu w szkole przez pracowników Centrum.
  4. Styczeń/luty - niemiecka(!!!) fabryka śmierci Auschwitz.Postać - św. Maksymilian Maria Kolbe. Prezentacja tematu, fragment filmu "Z dalekiego kraju". Być może wizyta byłego więźnia niemieckiego obozu koncentracyjnego.
  5. Marzec - Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Scenka historyczna z udziałem Grupy Edukacyjno-Historycznej "Młot" (Odra-Niemen). Postać - Danuta Siedzikówna "Inka". Prezentacja filmu "Żołnierze Wyklęci". Spotkanie z kombatantem - Żołnierzem Wyklętym. Uczniowie mogą w ramach zadania domowego z jęz. polskiego napisać list do Inki.
  6. Kwiecień/Maj - najdzielniejszy z odważnych. Postać - Witold Pilecki. Prezentacja wystawy "Tropem Wilczym" (Odra-Niemen) lub "Witold Pilecki" (Inicjatywa Historyczna). Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na podstawie konspektu IPN dla szkoły podstawowej i gimnazjum. W szkole podstawowej mozna W maju W klasach miodszych rozszerzyé zajqcia o wzruszającą historię misia Wojtka, pomocnika i przyjaciela Zolnierzy Walczqcych pod Monte Cassino.
  7. Czerwiec - postać: - rodzina Ulmów / gen. Maczek / gen. Anders. Podsumowanie projektu w formie konkursu miegdzyklasowego, testu lub quizu. Uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom (część ufunduje Odra-Niemen) W obecności zaproszonych kombatantów i gości.

Każda z prezentowanych postaci "wprowadzana" byłaby w sposób możliwie niekonwencjonalny, tak by rozbudzić ciekawość i niejako sprowokować uczniów do stawiania pytan. Bierzemy też pod uwagę możliwość przeprowadzenia dodatkowych spotkań edukacyjnych na wzór koła zainteresowań dla chcętnych uczniów. Poprowadzić mogą je członkowie Odry-Niemen (historycy-pedagodzy) lub w miarę mżliwości nauczyciele.

Powyżej przedstawiony plan może podlegać modyfikacji i uatrakcyjnieniu w miarę otwierania się nowych możliwości. Bierzemy pod uwagę możliwość współpracy z wieloma instytucjami także lokalnymi jak Dom Kultury, Urząd Gminy, Parafia.

Byłoby dobrze, gdyby całość projektu zakończyć stworzeniem w szkole np. Galerii Bohaterów z Ich portretami (może namalowanymi przez uzdolnionych uczniów) dopasowanymi przez uczniów atrybutami i krótkimi tekstami np. za co możemy Im podziękować, co chcielibyśmy Im powiedzieć gdyby Żyli...

Uczniowie mogą też w krótkirn tajnym głosowaniu wybrać postać z którą najbardziej się identyfikują uzasadniając swój wybór w kilku zdaniach.

Załączniki
Powiązane relacje